dinsdag 18 juli 2017

Badjas uit tetrastof

PATTERN-HACK

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden dat ik nog eens geblogd heb en intussen stond m'n naaimachine zeker niet stil, maar de tijd vinden met 2 pagadders in huis is geen evidentie!

De zomervakantie is nu 2 weken bezig (en dus heeft deze naaiende leerkracht weer wat meer tijd!) en ik vond dit naaisel echt nog wel eens de moeite om over te bloggen!

In augustus gaan we een weekje naar Mallorca
(eerste keer vliegen voor Mats, al 4de keer voor Tibo, maar ook weeral 3 jaar geleden!)

DUS heb ik voor onze Mats een badjas gemaakt in hydrofieldoek (of zoals wij mama's dat kennen, de befaamde tetradoeken) , ook genaamd als "double gauze fabric"

Sinds een tijdje kende dit een enorme opmars binnen het "naai-milieu" :-) en je hebt ze dan ook in alle kleuren die je maar kan bedenken! Effen gekleurd of met een kleine print op, alles kan :-)


Ik heb hier gekozen voor een donkerder blauwe kleur met kleine ankertjes op!

De stof komt van bij Modecoupon (waar ze enorm VEEL keuze hebben van deze tetradoeken)

Als patroon heb ik gekozen voor het jasje "One to hug" van "Mind the whale".

Mits wat kleine aanpassingen maakte ik er een badjas van :
(Mats is bijna 21 maanden en draagt normaal van kledij maat 86-92)
1) ik heb de grootste maat van het jasje genomen, die is maat 86 
(uit ervaring weet ik dat die ruim vallen!)
2) Ik heb de onderkant verlengd met +/- 15 cm
3) Aan de buitenvoering heb ik 2 lusjes gemaakt voor een riempje erdoor te halen
4) Vooraan heb ik de voorziene afronding vh jasje weggelaten en gewoon recht gelaten
5) De afmeting van het riempje is 6 cm x 130 cm en biaisgewijs vastgestikt


Met m'n eigen labeltje eraan :-)


Bij het patroon van de "One to hug" is er ook een optie voorzien voor een lusje aan de binnenkant, en deze leek me wel handig om op deze manier de badjas op te hangen!


En dan nu een beetje SPAM van mijne kleine aap ;-)



De kap is zeker ruim genoeg (ik heb de gewone ronde kap genomen, zonder al te veel poespas lol)



Het enige dat ik nog wel ga voorzien is een 3-tal drukknoopjes vooraan, om alles wat beter op z'n plaats te houden, want dat riempje blijkt toch niet voldoende te zijn om deze badjas dicht te houden bij deze veel te drukke peuter :-)

Deze wordt zeker mee ingepakt in onze valies richting Mallorca!
Licht materiaal (= snel droog) en compact (= neemt weinig plaats in)



Stof : hydrofielstof van bij Modecoupon
Patroon : One to hug van "Mind the whale" --> aangepast tot badjas!

4 opmerkingen:

  1. Oohh super tof! Die komt hier ook op de to Sew lijst! Geniaal idee om er de minder the whale voor te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk gedaan!!

    (Mijn 6-jarige slaagt er ook nog steeds niet in om zijn badjas een beetje netjes dicht te houden :D Leve drukknopen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt, wat een geweldige hack is dit!!!

    BeantwoordenVerwijderen